کد خبر: ۱۶۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  پروژه‌های کوچک برای رفع کم و کاستی محله‌ها اجرایی می‌شود؛ حالا با اجرای آنها شرایط محله‌ها بهبودیافته و باعث افزایش رضایت شهروندان و حس تعلق خاطر محلی شده است. بر اساس این رویکرد، همسو با مطالبات مردمی و با همفکری شورایاران، هزار پروژه خرد در محله‌های ۳۵۲‌گانه تهران شناسایی و در اولویت اجرا قرار گرفت.

مدیریت شهری تکه چهارم پایتخت هم از شناسایی و اجرای این پروژه‌ها در محله‌های شمال شرق پایتخت غافل نماند و همزمان با دیگر مناطق، اجرای ده‌ها طرح عمرانی و ترافیکی محله‌محور در این منطقه کلید خورد که بخشی از آنها تا پایان سال ۹۹ نهایی شد و تعدادی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

به گفته «مهدی پورشاسب» معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه، از ۳۶ طرح محله‌محور حوزه عمران که در سال ۹۹ در سطح محله‌های منطقه ۴ شناسایی شدند، ۱۳ طرح تا پایان سال ۹۹ تکمیل شد و ۲۳ طرح تا نیمه اول امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در گزارش پیش رو به جزئیات اجرای این پروژه‌ها درمحله‌های ۲۰‌گانه می‌پردازیم.  

  • پیاده‌راه‌سازی 

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال

اهمیت ساخت پیاده‌راه مناسب و بهسازی و تأمین ایمنی شهروندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و از چشم مدیریت شهری منطقه دور نمانده است. بر این اساس سال گذشته ۲۵ کیلومتر مسیر پیاده‌رو در ۲۴ معبر منطقه اجرا شده است.

پورشاسب در این باره می‌گوید: «پروژه بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌روها برای افزایش ایمنی‌ تردد عابران پیاده، به‌ویژه افراد کم‌توان و سالمندان در معابر پر تردد اجرا شده است.» او ادامه می‌دهد: «متراژ تقریبی کل عملیات پیاده‌روسازی بیش از حدود ۴۵کیلومتر است که بخشی از آن به طول ۲۵ کیلومتر در محله‌های «مهران»، «نارمک»، «تهرانپارس غربی»، «حکیمیه»، «جوادیه» و «قاسم‌آباد و ده نارمک» اجرا شده و بقیه آن حداکثر تا تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.»

او با تأکید بر نقش پیاده‌روها در طراحی‌های شهری می‌افزاید: «استانداردسازی پیاده‌روها مطابق با اصول حفاظت و ایمنی برای تمام اقشار مهم‌ترین رویکرد منطقه است و این طرح در پیاده‌روهای بزرگراه «شهید سلیمانی» و بلوار «شهید عباسپور»، خیابان‌های «فرجام»، «کوهستان»، «خواجه عبدالله» و «شهید گرمابدری» (احسان) انجام شده است.»

  • ساخت مخزن ذخیره آب 

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال

از آنجا که سرانه فضای سبز شمال شرق تهران با احتساب کمربند سبز پایتخت بالاست، ضرورت ایجاد ذخایر آبی برای آبیاری این فضای وسیع ضروری است و ساخت مخازن بتنی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند مشکل تأمین آب برای آبیاری را حل کند.

از این‌رو افزایش مخازن بتنی ذخیره آب به ظرفیت یک هزارمترمکعب برای تأمین آب فضای سبز هم از سال گذشته در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار گرفته است. پورشاسب در این باره می‌گوید: «پروژه ساخت‌وساز ۷ مخزن ۱۰۰۰‌مترمکعب بتنی در بوستان «رسالت» و میدان رسالت، مقابل «دانشگاه امام حسین(ع)»، بوستان «لویزان»، تقاطع شمال شرقی بزرگراه امام علی(ع) و بزرگراه شهید زین الدین، جنگل غزال آبعلی و جنگل امام حسین(ع) انجام شده است.

معاون فنی و عمران در توضیح بیشتر می‌گوید: «پروژه ساخت مخزن در جنگل شیان، ۵۰‌درصد پیشرفت، مخزن مقابل دانشگاه امام‌حسین(ع) با ۳۰‌درصد، مخزن بوستان رسالت با ۸۰‌درصد پیشرفت و مخزن میدان رسالت ۳۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در تابستان به به بهره‌برداری می‌رسند.»

  • توسعه چمن مصنوعی 

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال

در منطقه‌ای که غالب جمعیتی‌ آن جوان است، ایجاد و توسعه زمین‌های چمن مصنوعی در محله‌ها برای جبران کمبود سرانه ورزشی و پر کردن اوقات فراغت جوانان با یک تفریح سالم، اهمیت زیادی دارد؛ از این‌رو ساخت، بازسازی و مرمت زمین‌های چمن مصنوعی در محله‌های ۲۰‌گانه هم در اولویت طرح‌های عمرانی قرار گرفته است.

پورشاسب با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ زمین چمن مصنوعی در بوستان‌ها و مجموعه‌های ورزشی محله‌های بیست‌گانه شمال شرق تهران در اختیار شهروندان قرار دارد، می‌گوید: «با هدف افزایش سرانه‌های ورزشی محله‌ها، ۲ زمین چمن مصنوعی در بوستان‌های «لویزان» و خیابان «شهید ربیعی» محله جوادیه به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

همچنین طی قراردادی با پیمانکار، پروژه ساخت زمین چمن در بوستان «ساحل» حکیمیه و تعویض چمن زمین روبه‌روی کلانتری محله مجیدیه به‌زودی اجرایی می‌شود. علاوه بر این، برای حفظ سرانه ورزشی محله‌ها مرمت و بازسازی ۳ زمین چمن مصنوعی «مجموعه ورزشی شیان» در محله لویزان، «میدان قرآن» در محله مجیدآباد و محله گلشن در سال ۹۹ انجام شده است.  

  • ایجاد پاتوق محلی

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال


تبدیل فضاهای بی‌دفاع به پاتوق‌های محلی از جمله برنامه‌های معاونت فنی و عمرانی منطقه است و محله‌های آسیب‌پذیر در اولویت اجرای این طرح هستند. به گفته پورشاسب در نیمه اول سال ۱۴۰۰ قرار است چندین پاتوق محلی در فضاهای باز، ناکارآمد و بی‌دفاع محله گلشن از جمله «میدان رهبر»، «خیابان‌های ۸ متری نوبهار»، «الله اکبر»، «سرباز»، «قدس»، «کسمایی» و کوچه «مسجد حضرت ابوالفضل(ع)» ایجاد شود.

همچنین طراحی شهری و بهسازی محیطی، بخشی از فعالیت‌هایی است که در قالب پروژه‌های خرد در خیابان «زهدی» حد فاصل «میدان ابوذر» تا تقاطع «خیابان کرمی» محله گلشن، خیابان «برادران هلیسایی» (درختی) محله جوادیه، میدان «پاکدامن» و خیابان‌های «وارباز» و «غفاری» محله شمیران‌نو و خیابان‌های اصلی محله کوهک اجرا شده است.

  • بهسازی بوستان‌ها

با گرم شدن هوا گشت‌وگذار در بوستان‌ها یکی از دم دست‌ترین و ارزان‌ترین تفریح شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت است.

از این‌رو بهسازی معابر و زمین بازی بوستان‌ها هم در اولویت برنامه‌های محله‌محور معاونت فنی و عمرانی منطقه است. بر این اساس بوستان‌های نواحی یک، ۷ و ۹ با تعویض و بازسازی کفپوش‌ها، نونوار و آماده حضور شهروندان شدند.

کفپوش معابر بوستان‌های «جامد»، «امیدوار»، «کسرا»، «قاضی» و «غدیری» در محله کاظم‌آباد و بوستان‌های «زرین»، «لعل شریعت»، «رسالت» و «دهاقین» در محله مهران و کفپوش زمین بازی بوستان‌های «احسان»، «خواجه عبدالله»، «سیف» و «پایدار فرد» در این محله تعویض شدند. همچنین قرارداد بهسازی بوستان‌های «نوفل لوشاتو» و «والاییان» در محله اوقاف و بوستان «اول» در محله مجیدآباد هم منعقد شده که به‌زودی اجرا می‌شود.  

  • ساخت ۴۶ چشمه سرویس بهداشتی 

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال

تا پیش از این، کمبود سرویس بهداشتی عمومی، یکی از معضلات قدیمی شمال شرق پایتخت بود و سرانه سرویس بهداشتی در این منطقه وسیع با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، بسیار ناچیز بود؛ از این‌رو ساخت سرویس بهداشتی در منطقه ۴، یکی از طرح‌هایی است که از سال ۹۹ در اولویت اجرا قرار گرفته است.

سال گذشته، ۳۲ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های «پلیس»، «ارغوان»، و «یاس فاطمی» ساخته شد و قرار است تا ۲ ماه آینده ۱۴ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان «چگینی» محله قنات کوثر، بوستان «مائده» محله کوهسار، خیابان «یکم» محله مجیدیه، بوستان «بهزادی» محله گلشن، بوستان «ارغوان» محله تهرانپارس شرقی و بوستان «شیان» محله لویزان ساخته شود.

پورشاسب، معاون فنی و عمران منطقه در توضیح این فعالیت‌ها می‌گوید: «پروژه ساخت سرویس بهداشتی در بوستان «بهزادی» با ۹۵‌درصد، در بوستان «مائده» ۵۰‌درصد و در بوستان «ارغوان» ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است. همچنین در بوستان «چگینی» مشغول جابه‌جایی درختان و رفع معارض برای آماده‌سازی و تجهیز کارگاه هستیم.»

  • اجرای پروژه‌های متوسط و کلان

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال


تمرکز مدیریت شهری بر روی پروژه‌های خرد به معنی تعطیلی پروژه‌های متوسط و بزرگ نیست. شاهد این مدعا ساخت درمانگاه حیوانات در باغ پرندگان و ایجاد تقاطع غیرهمسطح در یکی از محورهای پرترافیک شمال شرق تهران است که هر دو پروژه در حال اجراست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴ درباره پروژه ساخت درمانگاه و کلینیک درمانی حیوانات می‌گوید: «پروژه ساخت کلینیک درمانی باغ پرندگان در بخش شمالی باغ و در دو طبقه و با زیربنای ۸۰۰‌مترمربع که از چند ماه پیش کلید خورده بود، به خوبی اجرا شد و در مراحل پایانی کار به سر می‌برد.»

«مهدی پورشاسب» افزود: «این کلینیک در بخش شمالی باغ پرندگان و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی ساخته می‌شود به‌طوری که به هیچ بخش و اکوسیستم طبیعت کمترین خسارتی تحمیل نشود و مصالح سازه تا جایی که مقدور است دوستدار محیط‌زیست استفاده شود.»

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۴ با تأکید بر اینکه کلینیک درمانی باغ پرندگان صرفاً برای پرندگان باغ نیست و برای پذیرش عموم حیوانات اهلی، خانگی و خیابانی اعم از پرنده و... است. به گفته پورشاسب ساختمان این کلینیک که شامل بخش‌های بستری، رادیولوژی، اتاق عمل، داروخانه، قرنطینه و... است، آماده شده و در مرحله تجهیز و نصب تأسیسات است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.  

  • ساخت تقاطع همسطح در بزرگراه شهید باقری 

آبادانی محله‌ها به وقت نیمه اول سال

اگر یکبار گذرتان به بزرگراه باقری در شمال شرق تهران افتاده باشد حتماً از ترافیک این محور که در بیشتر ساعات شبانه‌روز بر این بزرگراه سنگینی می‌کند، کلافه شده‌اید. به گفته کارشناسان وجود دوربرگردان‌های متعدد و تقاطع‌های همسطح از دلایل افزایش بار ترافیک این بزرگراه است و لازمه روانی‌ تردد، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح در آن است.

موضوعی که اوایل پاییز سال گذشته در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و اجرای آن به مدیریت شهری منطقه ۴ سپرده شد. معاون فنی و عمران شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «با هدف کاهش تداخل‌های ترافیکی و افزایش ایمنی بزرگراه شهید باقری، پروژه غیرهمسطح‌سازی در تقاطع خیابان فرجام در حال اجراست و تاکنون ۴۰‌درصد پروژه انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه کامل شود.»

پورشاسب ادامه می‌دهد: «علاوه بر خیابان فرجام، این بزرگراه در محدوده منطقه ما با خیابان‌های رسالت، جانبازان و ۱۹۶ هم تقاطع و دوربرگردان دارد که با فراهم شدن شرایط حذف دوربرگردان‌ها و تقاطع‌های همسطح، نقش ترافیکی این بزرگراه به‌عنوان یک معبر بزرگراهی شمالی‌ـ جنوبی در پهنه شرق پایتخت ارتقا می‌یابد.» پل غیرهمسطح تقاطع باقری و فرجام ۲۵۰ متر عرشه فلزی و حدود ۵۰۰ متر طول دارد و شرق و غرب خیابان فرجام را به هم متصل می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار